Inspirace

21.07.2014 20:54

 

 Časosběrný dokument

 

Přírodovědný seriál: Časosběrný dokument fascinujících přírodních událostí 
 

Na začátek jeden opravdu neobyčejný a fotograficky velmi vděčný projekt. V unikátním skládaném časosběrném záběru se před námi doslova rodí nový život, chce to ale spoustu trpělivosti a hodně rychlé reakce. 

„Obří africkou můru Argema Mimosae jsem ve stadiu kukly koupil na burze,“ vypráví fotograf Alex Hyde. „Dřív jsem podobným způsobem na vlastní zahradě fotografoval běžné anglické motýly. Kukla můry se vyvíjí dlouhé měsíce, takže jde především o to, být připraven v pravou chvíli a nepromeškat šanci k jedinečným záběrům. Choval jsem kuklu v mušelínovém stanu poblíž počítače a doufal jsem, že si všimnu, až se začne líhnout. Když se můra líhne z kukly, vydává naštěstí charakteristický šustivý zvuk, a ten mě upozornil na to, že je čas chystat fotovýbavu – měl jsem na to jen chvilku. 

Před bílé pozadí jsem připevnil větvičku a na vhodné místo postavil do stativů dva blesky Canon 580EXII Speedlite s difuzéry. Jeden nasvěcoval větev, druhý svítil do pozadí. Na stativu stál i můj Canon EOS 5D Mk II s makroobjektivem 100 mm. Blesky jsem odpálil bezdrátovým systémem Pocket Wizard a přesvědčil jsem se, že je pozadí opravdu čistě bílé. Jakmile se můra začala líhnout z kukly, pečlivě jsem ji umístil na větvičku a pustil se do fotografování. Trvalo dvě hodiny, než rozevřela křídla doširoka. 

Snímek jsem skládal ve Photoshopu, šest vybraných zdrojových záběrů jsem otevřel v šesti samostatných vrstvách. U horních pěti vrstev jsem pomocí masek oddělil můru od větvičky a přesunul ji na jiné místo, takže se těla můry nepřekrývala.“

Co se skládání záběrů týče, doporučuje Alex jedno základní pravidlo – použít pro všechny záběry stejné expoziční hodnoty, jinak by bylo zpracování ve Photoshopu mnohem obtížnější. „Abych si byl jistý, fotografoval jsem v manuálním režimu a přepnul do něj i blesky. Kdybych spoléhal na TTL měření, mohla by se intenzita záblesku změnit poté, co můra roztáhla křídla a zabrala větší část kompozice. Čistě bílé pozadí tvorbu skládaného snímku výrazně usnadňuje.“ 

 

Pár rad pro začátek 

  • Larvy a kukly motýlů a můr lze koupit na entomologických burzách, i internetových. Dbejte na dobré podmínky k chovu a dostatek potravy. 
  • „Pokud vám připadá chov motýlích kukel příliš složitý, zkuste něco jiného – třeba šneka, jak vystrkuje hlavu z ulity,“ radí Alex. 
  • Další možností je fotografování ptáka při vzletu. V takovém případě samozřejmě potřebujete místo časosběrného fotografování co nejrychlejší sekvenční snímání. 
  • Alexovy snímky si můžete prohlédnout na stránkách www.alexhyde.co.uk
 

Autor:  Digitální foto magazín

Kontakt

FOTO-TIME fototime@seznam.cz