Tipy

Jak jsem přežil poruchu disku bez ztráty dat

autor: DAVID NOGOL

převzto z : https://www.fototipy.cz

V týdnu se mi stal nemilý problém. Můj hlavní disk, na kterém mám uložené všechny fotky se porouchal a přestal fungovat. Šlo o nějakých 130 tisíc fotografií a k tomu fotky z rozpracovaných zakázek. Perfektní způsob, jak si ověřit jak dobře jsem měl nastavené zálohování.

Spousta lidí zálohování neřeší a nechává to na později. Jenže se k tomu málokdy dostanou a začnou to řešit až když už je pozdě a o data přijdou. Schválně se zkuste zamyslet co by se stalo, kdyby se vám porouchal disk na kterém máte fotky. Zrovna teď, v momentě kdy čtete tento článek. Co by to pro vás znamenalo? O co byste přišli?

Můj systém zálohování se mi hezky osvědčil, protože jsem nepřišel o žádné data. Tedy zálohy obsahovaly všechno, kromě posledních dvou hodin úprav. S tím se už dá žít, mě se navíc povedlo těch posledních pár upravených fotek z disku ještě zachránit. Ale i kdyby se nepovedlo, tak těch pár hodin práce není taková katastrofa. A jak zálohuju?

Vše zálohuju dvakrát. Jednou na lokální externí disk který mám doma vyhraněný jen na zálohy. A další záloha pak probíhá do cloudu pomocí služby Backblaze. Lokální zálohy řeší systémová aplikace Time Machine (součást Mac OS). Ta si hlídá změny na discích a každý nový nebo pozměněný soubor pravidelně zálohuje na externí disk. Tohle se děje několikrát denně. Stejně tak funguje Backblaze, který si hlídá změny a ty průběžně zálohuje do cloudu.

Pokud bych přišel o disk s fotkama a zároveň i o disk se zálohou (například v případě vykradení bytu), pořád mám online zálohu. Ta mimo jiné slouží i jako nouzové úložiště, ke kterému můžu přistupovat odkudkoliv. Například když jsem mimo domov a potřebuju nutně soubor, který mám na disku který leží doma, můžu ho stáhnout z cloudu.

Díky kombinaci těchto dvou záloh je šance na ztrátu dat dost malá. Nicméně mé zálohovací řešení není úplně stoprocentní. Pořád se může stát, že si nějakou chybou (nebo virem) poškodím nebo smažu některé data a to se projeví i do záloh. Odstraněné soubory by se časem odstranily i ze záloh a já bych o ně nenávratně přišel. Pro stoprocentní jistotu by bylo potřeba data i archivovat. Jednou za čas je ručně někam nahrát a na tom místě je už nijak neměnit.

Takže pokud jste zatím zálohování neřešili, tak začněte. Alespoň třeba nějakou cloudovou aplikací. Zmíněný Backblaze vyjde na 5$ měsíčně, což je za neomezené úložiště směšná částka a při placení rok dopředu ještě dokonce nižší.

Disky odchází bez předchozího varování a může se to stát kdykoliv. Obvykle se to stává v tu nejméně vhodnou chvíli. Je lepší být připraven, než pak řešit zbytečné problémy.

AffinityPhoto......

Affinity Photo jako alternativa k Photoshopu? III – verze 1.5

Po delší době se vracíme k programu Affinity Photo. Aktuálně došlo k poměrně velké aktualizaci – konkrétně je k dispozici verze 1.5, která je označována za největší update od uvedení. Ve chvíli kdy máte program zakoupený, tak za aktualizaci samozřejmě nic neplatíte

Co nového tato aktualizace přináší?
Určitě mnoho majitelů s operačním systémem Windows potěší, že si mohou program zakoupit právě pro zmiňovaný operační systém. Cena je stejná pro uživatele MacOS i Windows.

Mezi další větší změny lze zařadit možnost editace 360° snímků a upravená tvorba panoramat. S těmito změnami se pojí i nové možnosti práce s HDR a tónovým mapováním.

Namátkou určitě potěší fotografy, kteří používají filmové fotoaparáty a skenují negativy, že v poslední verzi Affinity Photo je k dispozici nový filtr, který by měl zjednodušovat odstranění prachu a škrábanců v post procesu.

Jako zásadní vnímám snahu vylepšit kvalitu barev při vyvolávání RAW. Affinity Photo svým pojetím nabízí alternativu k již pevně ukotveným programům pro editaci fotografií a vyvolávání RAW souborů je tématem, který nesmí být opomíjen.

Cvičně jsem vyzkoušel vyvolání neupravené fotografie (.raf) pomocí Lightroom 5 a Affinity Photo – výsledkem bylo že barvy z Affinity Photo byly více saturované, ale množství detailů bylo menší než ze snímku vyvolaného v Lightroomu.

Jaké změny jsou patrné na první pohled? 
Rozhodně po aktualiaci došlo ke změnám při spuštění programu. Mimo otevření fotografie nebo souboru Photoshop (.psd) se vám zobrazí i panel, který informuje o novinkách a nabízí přímé napojení na tutorial videa a fórum.

Veřím, že speciálně pro nové uživatele, může být možnost přímého napojení na zdroj informací a ukázek ku prospěchu. Samozřejmě lze deaktivovat zobrazování tohoto panelu při spuštění programu.

převzato z: https://www.fototipy.cz

Používat barevné filtry? Ano / Ne?

Proč říci filtrům ano?

Optické filtry mění rozložení světla před vstupem na senzor a tak mohou být považovány za něco jako pre-processing. Jejich úloha i funkce je tedy zcela stejná jako u filmu s tím rozdílem, že mnoho efektů dříve dosahovaných filtrem může být dnes snadno dosaženo také post-processingem (následnou editací snímku). Proč tedy některé efekty nahradit nelze?

1. Digitální fotoaparáty mají mnohem větší tendenci k přepalům bílé než některé (lepší) filmy. Je to způsobeno jejich omezeným a skokově ohraničeným dynamickým rozsahem. Polarizační a přechodový filtr dokáže před vstupem na senzor kontrast scény (její dynamický rozsah) snížit a tak senzoru v jeho úloze pomoci.

2. Některé filtry svým efektem působí plošně v celé scéně a místo od místa jinak neumožňují simulaci editací. Např. polarizační filtr odstraňující lesky je velmi obtížné v PC nahradit, protože lesky se objevují v mnoha místech a mnohde jinak. Na spoustě míst by se také v PC musela scéna pod lesky domalovávat.

3. Přestože je barevné filtry snadné realizovat v PC, stále existuje důvod pro jejich použití. Úprava výrazných barevných posunů filtrem ještě před senzorem vyrovná působení na jednotlivé RGB složky senzoru a tím výrazně stoupá kvalita obrazu. V PC nebo ve fotoaparátu pomocí funkce vyvážení bílé je podobná funkce také možná, disproporce mezi barevnými kanály je ale již jen potlačena, nikoliv vyrovnána. Tato situace nastává zejména při fotografování ve světle žárovek.

4. Šedý filtr umožňuje fotografovat expozičními hodnotami, které by byly bez filtru nerealizovatelné. Zkuste např. fotografovat expozičním časem 30 vteřin za jasného dne! To bez filtru nelze.

5. Některé filtry – např. infračervený filtr – dramaticky posouvají vnímání reality mimo okem viditelnou oblast. Svět se za filtrem tedy zcela mění a není možné jej na podobný upravit v PC.

6. Filtry chrání přední čočku objektivu a je lepší poškodit výměnný (a levný) filtr než celý objektiv.

7. A v neposlední řadě - efekt filtru je ihned a ještě na scéně vidět a tak mnoha fotografům vyhovuje vidět alespoň náhled jejich fotografického záměru. Pokud něco není OK, je možné to rovnou opravit. Doma u PC to již možné není nebo jen za cenu časově náročné a výrazné manipulace s obrazem.

 

Proč se filtrů obávat

Optické filtry však nejsou jen dar, ale jak to obvykle bývá, mají i své problémy:

1. Filtry mohou zhoršit reflexe v protisvětle. Objektiv se proti reflexím složitě brání a filtr samozřejmě optické poměry změní. Odolnost na reflexe v protisvětle se s filtrem často snižuje a "prasátka" či plošné protisvětlo jsou viditelnější a častější.

2. Filtry rády způsobují vinětaci. Zejména u širokoúhlých objektivů se často stává, že obroučky filtru (filtrů) blokují světlo vstupující do objektivu ze stran, což je vidět zejména v rozích a ty tím ztmavnou - vinětují. V extrému je obroučka filtru na snímku již vidět a potom jsou rohy snímku zcela černé.

3. S filtry se obtížně manipuluje, zpomalují fotografování a jejich použití je problematické např. při reportáži.

4. Filtry je třeba udržovat v čistotě stejně jako objektivy.

5. Filtry stojí spoustu peněz, zejména pokud vlastníte více objektivů nebo fotoaparátů s různými průměry závitů.

Všimněte si, že zhoršení kvality obrazu v negativních vlivech filtrů nefiguruje (vyjma reflexí v protisvětle). Je totiž zcela zanedbatelné je-li filtr čistý a nepoškrábaný.

 

Čištění filtrů

Stejně jako u objektivů je třeba optiku filtrů udržovat čistou a nepoškrábanou. Paradoxně ale drobné nečistoty a prach, kterých se uživatelé obvykle obávají nejvíce, vadí nejméně. Jsou totiž natolik mimo hloubku ostrosti, že na snímku nebudou nijak vidět. Největší problém jsou mastnoty a plošné nečistoty, které zmléční obraz, září a snímek výrazně poškozují na ostrosti a kontrastu. Podobně působí škrábance, které právě vznikají usilovným čištěním, o setření pečlivě nanesené antireflexní vrstvě na filtru nemluvě. Proto je lepší filtry (a stejně i přední čočky objektivů) jen ofukovat od prachu a nečistot a pokud na něm ulpí mastnota (krémy, otisky prstů atp.) očistit je mokrou cestou pomocí čistících papírků a čistidel určených na optiku. Víc není třeba.

Úbytek světla

Přestože např. šedý filtr má přímo „v popisu práce“ světlo zeslabovat, ne vždy a u všech filtrů je tento efekt žádoucí. Např. polarizační filtr našroubovaný na objektivu při fotografování venku se stává přítěží při vstupu do vnitřku kostela. Nezbývá než filtr sejmout, protože úbytek světla na něm o cca 1-2 EV může nepříjemně prodloužit expoziční časy a zkomplikovat či znemožnit fotografování. Opustíte-li kostel, má filtr na objektivu zase smysl.

Úbytek světla na filtru (absorpční faktor) se udává v násobcích, tj. kolikrát filtr světlo zeslabí, nebo v procentech či v EV jednotkách, v anglické literatuře často jako f-stop. F-stop je obdoba EV. Automatika samozřejmě úbytek hravě vyrovná, ale za cenu delšího expozičního času a/nebo více otevřené clony a/nebo vyššího ISO.


Absorpční

faktor

Propustnost

filtru

Úbytek světla v EV

(f-stop)

1x
100 %
0 EV
1,4x
71 %
½ EV
2x
50 %
1 EV
2,8x
35 %
1 ½ EV
4x
25 %
2 EV
5,6x
18 %
2 ½ EV
8x
13 %
3 EV

 

 

Uchycení filtru na objektiv

Nejrozšířenějším způsobem uchycení filtru na objektiv je filtr našroubovat na přední závit na objektivu. Ne všechny fotoaparáty (zejména kompaktní) mají na objektivu závit a tak je na trhu nejrůznější příslušenství pro uchycení filtru náhradní cestou. V nouzi postačí je (u některých filtrů) podržet před objektivem rukou.

Uchycení přes závit s sebou nese problémy s různými průměry závitů. Čím větší je filtr, tím je logicky dražší a tak je v případě více objektivů či fotoaparátů někdy těžké zvolit správný průměr. Pamatujte ale, že větší filtr půjde na menší objektiv přizpůsobit, opačně nikoliv.

Unikátní řešení nabízí firma Cokin, která nejprve na fotoaparát upevní universální držák a do něj potom pasují již stále stejné filtry, které nabízí ve značném rozsahu. Je to ekonomické, ale mechanicky zranitelnější řešení.

 

UV a Skylight filtry

V digitálním věku jsou UV filtry zbytečné (UV filtr má před sebou každý senzor) a tak významný a užitečný efekt UV filtru je mechanická ochrana objektivu. Je lepší vyměnit UV filtr za pár set korun než celý objektiv či fotoaparát. Podobný účinek mají i Skylight fitry, které však snímek mírně oteplují (filtrují modré světlo). Efekt je malý a zvládne ho hravě funkce vyvážení bílé na fotoaparátu.

 

Polarizační filtr

Pokud hodláte pořídit jen 1 filtr, pak pořiďte polarizační. Jeho účinek je dostatečně znám a tedy jen výčtem:

  • Ztmavuje oblohu
  • Zdůrazňuje mraky
  • Odstraňuje atmosférický opar
  • Odstraňuje lesky z vodní hladiny, skel, brýlí atp.
  • Syté a čistí barvy

Polarizační filtr se tak nejčastěji používá v létě při snímcích krajiny, architektury, přírody atp. Za jistých okolností ale může zvyšovat kontrast a tak je třeba jeho použití pečlivě zvážit. O úbytku světla na něm byla již řeč, typické hodnoty mohou být podle jeho natočení 0,5 až 3 EV.

 

Přechodový filtr

Přechodový filtr ztmavuje ještě před vstupem na senzor část scény a tím usnadňuje a mnohdy vůbec umožňuje senzoru zachytit světelně hodně dynamickou scénu. Jeho použití je tedy typické tam, kde se světlá část snímku soustřeďuje do jednoho místa (obvykle obloha). Použití je ale všestranné a tak by tento filtr měl být v brašně hned po polarizačním.

 

Neutrální šedé filtry

Neutrální šedé filtry zeslabují světlo beze změny barevného podání. Umožňují tím snímat dlouhými expozičními časy i za jasného dne, kdy by to bez filtru nebylo možné. Jsou tedy typickým nástrojem při snímcích tekoucí vody, moře atp.

 

Barevné filtry

Barevné filtry je snadné realizovat až v PC a tak jejich použití na scéně není nezbytné. Výjimku tvoří situace, kdy snímáte ve světle výrazné barvy (typicky žárovky nebo halogeny, které jsou silně červené) a nechcete plnou tíhu srovnání barev ponechat na funkci vyvážení bílé. Ta totiž probíhá editací dat až za senzorem, kde již barevná disproporce napáchala škody. Typické je proto použití modrého filtru, který barvu světla žárovek srovná na blízkou bílé. A ta obsahuje rovnoměrně rozložené všechny RGB složky.

 

Další kreativní filtry

Na trhu je pochopitelně řada dalších filtrů, jejichž efekt někdy lze a někdy nelze nahradit v PC. Jejich použití ale není již tak časté a hlavně slouží předem promyšlenému tvůrčímu záměru. Za všechny jmenujme např. infračervené filtry.

 

Autor: Roman Pihan
Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.

 

Tipy na dárky pro celou rodinu od firmy Epson

Projektory, tiskárny a skenery Epson

Tiskárna Epson L800

tiskne fotky za hubičku

Bojíte se, že vám jednoho dne zmizí fotky z mobilu, tabletu nebo počítače? Nechcete přijít o fotky z výletů, večírků nebo vzácných chvil strávených s rodinou? S velkokapacitní inkoustovou tiskárnou Epson L800, s unikátním inkoustovým tankovým systémem, si snímky jednoduše vytisknete v pohodlí vašeho domova za méně než jednu korunu. Jednoduché ovládání tiskárny navíc ocení i méně technologicky zdatní uživatelé. Více informací získáte na www.epson.cz/inktanksystem

 

Skener Perfection V550 Photo

nenechá vaše vzpomínky vyblednout

 

Máte strach, že fotografie zachycující vzácné momenty vašeho života vyblednou? Díky fotografickému skeneru Epson Perfection V550 Photo se bát nemusíte. Barvy na snímcích dokáže lehce oživit a díky technologii Digital ICE navíc odstraní veškeré vady od škrábanců, až po otisky prstů. O naskenované obrázky se navíc díky technologii Epson Easy Photo Scan můžete rovnou podělit na sociálních sítích. Více informací získáte     nawww.epson.cz

 

3D Projektor EH-TW5200                                                        

 

Užijte si vánoční svátky s projektorem EH-TW5200, který nabízí jasný 3D a 2D obraz v rozlišení Full HD při hraní videoher, sledování filmů a sportovních přenosů na velké ploše. Je vybaven portem HDMI a MHL, který umožňuje promítat obsah v plném rozlišení z celé řady zařízení nebo přehrávat videa, hudbu a fotografie přímo z chytrého telefonu či tabletu. Je intuitivní, lehký a snadno se nastavuje bez jakékoliv prodlevy.  Projektory Epson jsou vybaveny technologií 3LCD, která zaručuje vysokou kvalitu snímků, reálný a zcela přirozený obraz i za denního světla. Tato technologie rovněž eliminuje barevné záblesky a duhový efekt čímž zabraňuje předčasné únavě očí. Více informací získáte na www.epson.cz

 

 

 

 

Nová nabíječka baterií do fotoaparátů i kamer poslouží doma, v kanceláři i v autě

Novinkou na českém trhu je výkonná nabíječka Li-ion baterií do fotoaparátů a videokamer. Nabíječka značky T6 Power je doplněna jak adaptérem do běžné elektrické zásuvky, tak adaptérem do automobilu. Oproti běžně dostupným produktům navíc nabízí vyšší výkon nabíjení, klasickou baterii do digitálního fotoaparátu s kapacitou 650 mAh nabije již za 1 hodinu. Díky své kompaktní velikosti je vhodná nejen pro domácí využití, ale i pro cestování.

Nová nabíječka značky T6 Power je určená výhradně pro Li-ion baterie do digitálních fotoaparátů a videokamer. Parametry přístroje odpovídají bateriím pro téměř všechny běžně dostupné modely na českém trhu. Balení, které obsahuje vlastní nabíjecí kolébku, síťový adaptér a autoadaptér.

 

„Při zavádění nové nabíječky do našeho sortimentu jsme zohledňovali požadavky našich zákazníků. Vzhledem k tomu, že fotoaparáty a videokamery lidé využívají zejména na cestách, kde jim často chybí možnost připojení k elektrické síti, jsme do balení s nabíječkou přidali i autoadaptér,“ uvedl Radim Tlapák, jednatel společnosti NTB CZ, která je distributorem baterií a nabíječek značky T6 power na českém trhu. „Důležité bylo přinést i vyšší výkon. Ačkoliv je nová nabíječka oproti starším modelům dvakrát rychlejší, cenu balení jsme zachovali,“ dodal Tlapák s tím, že v souvislosti s uvedením nového produktu na trh byl inovován i grafický design obalů baterií a nabíječek značky T6 power.

Mobilní softboxy

Test mobilních softboxů pro externí blesk

Už nějakou dobu hledám modifikátor pro externí blesk, který by byl skladný, snadno přenosný a praktický pro venkovní focení. Nedávno jsem v nabídce PhotonEurope narazil na tyto dva mobilní softboxy a rozhodl jsem se vyzkoušet, jak se s nimi pracuje.

Jedná se o šestihrané softboxy o průměru 50cm a 60cm. Ta větší varianta má průměr sice jen o 10cm větší, ale je taky mnohem hlubší. Softboxy obsahují dvě difusní látky pro lepší rozptýlení světla. Držák blesku a softboxu je v obou variantách stejný. Velkou výhodou je možnost držet celou sestavu v ruce. Pozici blesku a výšku umístění softboxu na držáku lze regulovat a tak je možné sestavu přizpůsobit bleskům všech velikostí. Součástí držáku je i otvor pro uchycení studiového deštníku.

Konstrukce samotného softboxu je řešena zajímavým způsobem. Softbox se vypíná šesti tyčemi, které jsou připojeny do kruhové části s otvorem pro externí blesk. Složení a rozložení softboxu je otázkou několika sekund. Stačí každou tyč napnout směrem do strany tak, aby zapadla do zámku. Tyče tak drží v napnuté poloze a vypnout tak obě difusní látky. Pro složení stačí u každé tyče potáhnout páčku, která uvolní zámek a tyč se uvolní.

Softboxy v praxi

Nejvíce mě zajímalo, jak se bude se softboxy pracovat. Bohužel jsem je dostal zapůjčené bez těch brašen. Díky rozměrům softboxů je pravděpodobně neschováte do běžného batohu nebo brašny. Nicméně jsem zjistil, že pokud máte sebou i stativ, lze dost pohodlně softbox přenášet přímo se studiovým stativem. Stačí sklopit držák směrem dolů, složit softbox a stáhnout jej přiloženou gumovou páskou a v takto složeném stavu není problém sestavu stativu se softboxem přenášet.

Pro venkovní využití je pro mě prioritou, jak se takový modifikátor používá v případech, kdy začne foukat vítr. Třeba takový studiový deštník je nejlevnější a nejjednodušší možnost pro změkčení světla. Ale stačí aby trochu zafoukal vítr a můžete se spolehnout, že celá sestava poletí k zemi. Ani zatížení stativu moc nepomůže – jak se vítr opře do velké plochy deštníků, je konec. Pro venkovní focení jsem občas používal i tzv. easy softbox, což je taky skládací softbox (jen čtyřhranný). Ten je ale uchycen k držáku hodně volně a při silnějším větru (nebo při přenášení stativu) vypadává.

A tím se dostávám k největší výhodě těchto dvou softboxů. Jak jsem si ověřil, dá se s oběma fotit bez problému i za větrného počasí. Ten malý softbox jsem podrobil hodně silné zkoušce – když jsem s nim fotil, foukal extrémně silný vítr. I když to bylo hodně náročné, tak i v takových podmínkách jsem ten 50cm softbox udržel v druhé ruce a fotil bez stativu. Ten větší softbox jsem pak podrobil další zkoušce, když jsem fotil na kopci kde dost vyfukovalo. Softbox jsem měl na stativu a aniž bych musel stativ něčím zatěžovat, tak bez problému to ustál a ani jednou nespadl. To byly podmínky ve kterých bych nad použitím deštníku nemohl ani uvažovat a při použití zmíněného easy softboxu bych byl nervózní, jestli mi neuletí (což je problematické třeba když fotíte někde u silnice, nebo u vody, nebo na skále…).

Srovnání 50cm vs 60cm

Musím se přiznat, že jsem měl původně v plánu nafotit hromadu srovnávacích snímků pro srovnání obou softboxů. Bohužel mi v průběhu testování odpadlo hned několik naplánovaných focení. A navíc jsem zjistil, že se mi s tím větším 60cm sofboxem fotí tak dobře, že jsem jej používal ve většině případů.

Každopádně v těch málo případech kdy jsem zkusil použít oba softboxy vedle sebe, nepozoroval jsem žádné extra velké rozdíly. Když bych nafotil stejnou scénu každým softboxem zvlášť a pak dal vedle sebe ty snímky, asi bych těžko rozlišil který softbox byl použit.

2015-09-28-DSCF0631 2015-09-28-DSCF0632

Poznali byste na první pohled rozdíl? Musel jsem fotit schválně širokým ohniskem a dostat softbox do záběru, abych pak mohl jednoznačně rozeznat jednotlivé záběry. První snímek je nasvícen 60cm softboxem, vpravo pak menším 50cm.

Osobně bych volil menší verzi jen pokud chcete za každou cenu co nejvíce mobilní a nenápadnou sestavu. Bohužel i ta je ve složeném stavu dost velká a pravděpodobně ji budete přenášet zvlášť v dodané brašně. Do fotobatohu/fotobrašny se vám určitě nevleze. A při přenášení ve sklopeném stavu na stativu už je ten rozdíl mezi 50cm a 60cm verzí minimální.

2015-09-29-DSCF0999 2015-09-29-DSCF0998

Velikostní rozdíl se pozná hlavně při pohledu z boku.

2015-09-29-DSCF1002

A taky po složení softboxů. V tomto stavu je délka toho menšího cca 34cm a toho většího pak 53cm.

2015-09-29-DSCF1001

Zpracování obou softboxů je stejné. Držák je identický, liší se jen délka těch vypínacích tyčí. Možná bych měl jen trochu obavy o zpracování té kruhové části kolem blesku – je totiž z plastu. Zámky, které drží ty vypínací tyče vypadají bytelně. Je ale otázkou jestli budou držet i po dlouhodobějším používání. Všimněte si té „vidlice“ na kterou se softbox připevňuje. Díky ni lze nastavit výšku softboxu dle velikosti blesku a odpalovače. Stejně tak lze i nastavit vzdálenost blesku o softboxu a není problém jej zapustit až dovnitř softboxu.

Ukázky z 50cm softboxu

Tento menší softbox jsem na reálné focení vzal jen jednou. Těsně před začátkem se zvedl tak silný vítr, že jsem stativ nechal doma a celou dobu jsem při focení držel celou sestavu s bleskem a softboxem v levé ruce. Bylo to místy docela náročné – zvlášť v tom větru. Přesunuli jsme se pak do stanice metra, kde jsme dofotili zbytek snímků. Po nějaké době co jsem držel blesk v ruce (snažil jsem se jej držet co nejdále od foťáku) začala dost bolet ruka a místy jsem blýskal trochu mimo. Obrovskou výhodou takové sestavy byla pohotovost a nenápadnost.

2015-09-17-DSCF9484 2015-09-17-DSCF9518

2015-09-17-DSCF9500 2015-09-17-DSCF9575

Ukázky z 60cm softboxu

S tímto softboxem se mi pracovalo tak dobře, že jsem s nim odfotil všechny plánované focení včetně jedné zakázky. Při focení ze stativu snesl bez potíží i větrné podmínky (silnější vítr, ale žádný extrém). Měl jsem jej půjčený bez brašny ve které se prodává a byly tak problémy jej přenášet (nevešel se ani do mého velkého nefoto batohu). Ale na druhou stranu při přenášení ve sklopeném stavu na studiovém stativu s tím nebyl problém. Taky nebyl problém přenášet stativ s plně napnutým softboxem – třeba u takového zmíněného easy softboxu jsem míval problém že mi při transportu z držáku vypadával. Zde je softbox k držáku připevněn pevně a pád tak nehrozí. Osvědčil se mi jak u fotek s celou postavou, tak i blízkými portréty obličeje.

2015-09-20-DSCF9907

2015-09-20-DSCF9958 2015-09-20-DSCF9802

2015-09-18-DSCF9599 2015-09-20-DSCF9774

2015-09-18-DSCF9698 2015-09-18-DSCF9630

2015-09-28-DSCF0606 2015-09-22-DSCF0019

Závěrečné zhodnocení

Oba zmíněné softboxy doporučuji. Sám jsem se rozhodl pořídit si 60cm verzi a budu jej od teď používat jako hlavní modifikátor pro svícení portrétů. Navíc je fantastické mít možnost (především pro bližší portréty) držet blesk se softboxem v ruce a obejít se bez stativu. V některých situacích to může hodně usnadnit práci (malé prostory, místa kde je použití stativu zakázané nebo nepraktické atd.).

 

Temná komora......

Temná komora a instantní foto – retro, které letí

Zdá se vám, že v době digitální fotografie je temná komora dávno zapomenutou starožitností? Myslíte, že klasická fotografie, vyvolaná z klasického negativu vlastnoručně, v temné komoře, za pomoci zvětšovacího přístroje, vývojky a ustalovače je už dávno passé? Opak je pravdou! Retro foto má pořád dostatek fanoušků, a to kupodivu nejen mezi pamětníky klasické fotografie, kteří v temné komoře prakticky vyrostli, ale zájem o retro fotografii roste zejména u mladých lidí, pro které svit červené žárovky v temné komoře není návratem do minulosti, ale spíše dobrodružným objevováním kouzla klasické fotografie.

Důvodem návratu zájmu o klasickou, takzvanou analogovou fotografii, je zřejmě dokonalost digitální fotografie, která kreativním osobnostem může připadat stereotypní. Při fotografování digitálem jim chybí prostor pro kreativitu a experiment a proto mají chuť zkoušet něco nového, zábavnějšího. V tomto ohledu nabízí analogová fotografie široké spektrum příležitostí.

Ovšem na rozdíl od digitálních technologií, které prakticky bez problémů, metodou pokus / omyl, úspěšně zvládne téměř každý, klasická fotografie vyžaduje poměrně rozsáhlé odborné znalosti.

Pro začátek je důležité prostudovat si pár návodů, abyste uměli správně založit film a věděli, jak se ovládá váš fotoaparát. Ideální je absolvovat aspoň základní kurz pro začátečníky, případně přečíst si nějakou knížku o klasické fotografii. Pokud chcete, aby vaše fotky vypadaly hezky, měli byste alespoň okrajově vědět, co je to citlivost ISO, jak funguje clona, co je to kompozice, nebo kolik času je třeba, aby se vám osvítil film za určitých světelných podmínek. O složitosti vlastnoručního procesu vyvolání negativu a fotografií v temné komoře ani nemluvě – to už je hotová věda na pomezí chemie a alchymie :o) A to jsou zřejmě důvody, které vedly k tomu, že při objevování kouzla klasické retro fotografie si největší oblibu získala takzvaná Lomografie a fotografie instantní. Obě tyto foto speciality totiž vyžadují minimum odborných znalostí, přičemž výsledky jsou velmi efektní.

dianamini_l

Diana Mini

Lomografie je charakteristická neobvyklými kompozicemi, rozostřenými či zdeformovanými záběry, vypálenými a zkreslenými barvami, tmavými rohy a okraji snímků, zářivými kontrasty, barevnými vadami, multiexpozicemi, či záběry pořízenými přes barevné filtry nebo za nestandardních světelných podmínek. Lomografie využívá kouzlo technické nedokonalosti k vytvoření osobitého fotografického stylu. Snímky zachycené plastovou čočkou barevných retro foťáčků na klasický kinofilm, jsou nevšední a originální, jakoby mimo realitu, autentické a jiné než běžné fotografie. Pro finální vzhled snímků je často důležitá náhoda a výběr správného filmu či fotoaparátu.

Díky obrovskému zájmu fanoušků Lomografie se inovují staré modely foťáků a v duchu tradičních principů Lomografie vznikají nové fotoaparáty s nepřeberným množstvím příslušenství. V nabídce je bohatý výběr barevných plastových foťáčků, které jsou základem pro vaše kreativní foto experimenty.

Hitem letošní sezony je miniaturní foťáček Diana Mini, který používá 35mm film, na který lze pořídit 36 čtvercových anebo 72 obdélníkových snímků. Tento foťák, který se díky mini rozměrům vejde do každé kapsy, se vyrábí v 10 designech. Stačí si tedy vybrat ten váš a můžete začít s Lomografií, což je prakticky náhodné fotografování zcela bez pravidel. V Lomografii jde o zachycení pohybu, nálady a nezaměnitelné atmosféry. Experimentujte s kreativními režimy, jakými jsou multiexpozice, barevné filtry a dlouhé expoziční časy a nechte se překvapit tím, jak fotky po vyvolání budou vypadat. Pokud jste spontánní a kreativní, Lomografie vás okouzlí. Umožní vám vidět realitu nekonvenčně, stylově a originálně, s nádechem anarchie, provokace a dobrodružství.

Legendárním foťákem pro Lomografii je Diana F+, který díky tomu, že fotí na svitkový film 120,  přináší typické čtvercové fotky s živými kontrastními barvami, tmavými rohy a měkkou kresbou. K Dianě F+ je možné pořídit celou řadu příslušenství, objektivů a nástavců. Diana F+ je dostupná také v instantní verzi. A tady se dostáváme ke druhé, velmi oblíbené formě analogové retro fotografie, tedy k fotografii instantní, výsledkem které jsou tzv. polaroidové fotky. Polaroid je kult, kouzlo okamžiku a skvělá zábava. Každá instantní fotografie je originál, který již nelze změnit, fotky z Polaroidů mají v sobě zvláštní a nezaměnitelnou atmosféru.

dianaf--600x600

Diana F+

Nejoblíbenějšími současnými instantními fotoaparáty jsou přístroje Fujifilm Instax, které okamžitě po vyfocení produkují fotografie, které jsou plně vyvolané do tří minut. Pro výrobu těchto fotografií se používá Fujifilm Instax Mini film, ve velikosti kreditky nebo vizitky. Používají ho fotoaparáty Instax Mini 8 pro začátečníky, Instax Mini 25 s vyspělou expoziční automatikou, Instax Mini 90 s působivým retro designem a řadou pokročilých funkcí a nejnovější Instax Mini 70 s novou automatickou expozicí s korekcí jasu a režimem selfie. Instax Mini film používá i „tiskárna“ pro mobily Instax Share.

Instax Share

Instax Share

Fotoaparáty Fujifilm Instax Wide 210 a 300 produkují polaroidové fotky dvojnásobné velikosti než Instax Mini. Velikostí 10 x 8 cm se filmy Instax Wide přibližují klasickým Polaroidům, ovšem při nesrovnatelně nižších nákladech.

Instax Wide

Instax Wide 300

Pokud vás zaujala Lomografie, jako zábavná a vzrušující metoda uměleckého vyjádření, nezbývá než vybrat si jeden z plastových Lomography foťáčků, založit do něj film a začít experimentovat. Jako inspiraci můžete využít deset pravidel Lomografie:

  • Ber svůj foťák všude s sebou
  • Foť s ním pořád – ve dne i v noci
  • Lomografie není překážka v tvém životě, je jeho součástí
  • Nekoukej do hledáčku
  • Dostaň se s foťákem co nejblíž
  • Nemysli
  • Buď rychlý
  • Nemusíš vědět dopředu, co na filmu bude
  • Nemusíš to vědět ani potom
  • Nezatěžuj se pravidly

Nejste zrovna profík a na vyvolání negativů a fotografií v temné komoře si netroufáte? Máte možnost svěřit své negativy a výrobu fotek profesionálům, kteří se manuálním zpracováním Lomography fotografií zabývají.

převzato:FOTOTIPY

Jak být úspěšný na instagramu nejen díky fotkám
Lektor: Martina Votrubová/ převzato z:www.fotoradce.cz

Na kurzu se dozvíte, jak správně fotografovat pro instagram, jak pracovat s komunitou a jak vybudovat úspěšný profil s tisíci followers za několik měsíců.

Cíl a obsah kurzu - co se naučíte

Tento kurz vám přiblíží nejen jak správně pro Instagram fotit a upravovat fotky, ale také jak dostat své fotografie k těm správným lidem a jak získávat followers. Dozvíte se také, jak s ní pracují instagramoví profesionálové. Součástí kurzu je i praktická část: fotografování a úprava fotek.

 

Program kurzu

Cílem kurzu je seznámit jeho účastníky s úspěšnými instagramovými účty, vzít si z jejich vedení ponaučení a inspiraci. Kurz by měl své účastníky navést k tomu, jakým směrem by se jejich instagramový účet měl ubírat, jak fotky editovat, vše tak, aby to byla úspěšná vizitka profesionálního i volnočasového fotografa. Součástí kurzu je praktická část, kdy si zkusíme fotit produktovou/detailní fotografii, portrét a při dobrém počasí i landscape či venkovní záběry.

Pro koho je kurz určen

Profesionálům, kteří chtějí Instagram použít jako svoji vizitku, ale i milovníkům fotografie, kteří chtějí být na Instagramu úspěšní pro své vlastní potěšení, případně jej chtějí použít jako doplněk svého jiného úspěšného kanálu jako je blog nebo youtube kanál.

 

Doporučená fotovýbava

Vlastní smart telefon (variace objektivů vítány) či mobilní telefon s nainstalovanou aplikací VSCO.

Proč právě náš kurz

Stále stoupající zájem o Instagram vede uživatele k tomu, aby svůj IG účet spravovali kvalitně a měli dostatečný počet vlastních sledujících. 

Termíny a cena

Cena kurzu: 590 Kč

31.10.2016

17:0 - 20:0

Martina Votrubová,

kapacita: 15

Ateliér Innovate

Praha 4, Bělehradská 237/11 (Hlavní město Praha)

Záznamy: 1 - 8 ze 8

Kontakt

FOTO-TIME fototime@seznam.cz